ه بهانه برگزاری کنسرت پژوهشی دف نوازان سماع/

تارپود: موسیقی زبان احساس است


نصر نیوز: گروه دف نوازان سماع که هم اکنون به عنوان بزرگترین گروه دف نوازی شمالغرب کشور در تبریز در حال فعالیت است، از سال 78 با 7 عضو کار خود را شروع کرد. اولین کار این گروه در سال 79 با عنوان کنسرت عشق آفرین در تالار معلم تبریز برگزار شد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر نیوز، این گروه تا سال 87 با همین تعداد عضو، اجراهای متعدد، آهنگسازی برای تئاترهای مختلف  و دیگر فعالیت ها را در کارنامه خود ثبت کرد. گروه سماع در سال 88 با گامی بلند اعضای خود را به 21 نفر ارتقا داده و دومین کنسرت بزرگ خود را در سال 88 به اجرا گذاشت. پس از آن هر سال با افزایش نوازندگان دف این گروه به اجراهای مختلف پرداخته و به جرأت می توان گفت توجه بسیاری از علاقه مندان به موسیقی عرفانی را به خود جلب کرد. این گروه در سال 90 در جشنواره دف نوازی شهرستان ازنا (خرم آباد) نیز شرکت کرده و مورد تقدیر قرار گرفت. این روزها از گوشه کنار شهر خبر شروع دوباره تمرین های گروه دف نوازان سماع با65 عضو به گوش می رسد و این خبر می تواند نوید اجرایی جدید از این گروه بزرگ باشد. این را بهانه کردیم و پای صحبت ها یونس تارپود سرپرست گروه دف نوازان سماع نشستیم.
• هدف شما از تشکیل این گروه چه بود؟
برای پاسخ به این سوال لازم است که در ابتدا نظر خود را به طور کلی در خصوص موسیقی بیان کنم. موسیقی هنر بیان احساسات و عواطف به وسیله صداهاست. موسیقی تراوش احساسات هر فرد با توجه به حالات درونی اوست. خوارزمی در تعریف موسیقی می گوید: موسیقی پیوند آهنگ ها و عواطف می باشد. گروه سماع می کوشد تا این حالات را به صورت گروهی و حرفه ای تری با مضامینی عرفانی به نمایش بگذارد. به یاد داشته باشیم که این روح انسان است که زیبایی موسیقی را می فهمد و این روح است که مانند یک استاد خبره زیبایی شناسی در مورد موسیقی قضاوت می کند. موسیقی سماع باعث می شود روح شنونده دچار تحول گردیده و کلام را به صورت خوشایند تحویل گرفته و در ذهن خود حلاجی نماید. آن موسیقی که سماع به صورت آگاهانه تولید می کند همراه با واژه ها و لفظ جلاله الله به دنبال حقیقت جویی است. این حسی بود که من پس از سال ها فعالیت در عرصه موسیقی به خصوص ساز کوبه ای دف به آن دست پیدا کردم و با تأسیس این گروه سعی دارم که این احساس را با هر مخاطب علاقه مند تقسیم کنم. قداست زبان موسیقی گروه بزرگ دف نوازان سماع که به صورت ضربی اجرا می شود، دارای مفاهیم معنوی و ارزشمندی است که شنونده را به سراپرده حق که در آن نور خدا جاریست نزدیک می سازد و این است که : دل وقت سماع بوی دلدار دهد.
• همانطور که پیداست بعد از آخرین اجرای گروه که اسفند ماه 91 انجام شد، اعضای گروه افزایش یافته و تمرین از سر گرفته شده است. آیا باز هم اجرای کنسرت خواهید داشت؟
گروه سماع با توجه به اقتدار و پایداری خود و با پشتیبانی حوزه هنری آذربایجان شرقی به ویژه ریاست محترم جناب آقای میلانی دوره چند ماهه رکود را پشت سر گذاشته  و آماده احیای اصالت هویت فرهنگی هنری آذربایجان عزیز می باشد. گروه سماع در اولین برنامه خود که به همت حوزه هنری 16 شهریور ماه برگزار خواهد شد سعی برآن دارد که مضامین دینی، انسانی و عرفانی را با زبان موسیقی به دوستداران هنر ارائه دهد.

• گروه دف نوازان سماع فقط از ساز دف تشکیل شده است؟
گروه حال حاضر که متشکل از 65 نوازنده خانم و آقا می باشد، 5 نوازنده سازهای زهی، آرشه ای و کوبه ای از جمله کمانچه، تار، سه تار، بم تار و تمبک، کوزه  و دهل دارد. 3 خانم در گروه کر مارا همراهی می کنند. مسئولیت آواز گروه نیز بر عهده فرامرز مشین چی می باشد. و بقیه نوازندگان دف هستند که این سازها را همراهی می کنند و بنده هم که سرپرست و آهنگساز گروه هستم ساز تخصصی خود یعنی دف را خواهم نواخت.
• به نظر شما تعداد بالای ساز دف شنونده را خسته نمی کند؟
در فضای موزیکال امروز ایران ، سازهای کوبه ای اهمیت و اعتبار ویژه ای پیدا کرده است. قطعاتی نوشته و به صورت گروهی اجرا می شود که حالت همنوازی و گاها حالت سوال و جواب دارند و همین فعالیت های گروهی بدین شکل نقطه آغازیست برای رسیدن به ایده آل ها و خواسته ها. در این نوع گروه نوازی، نوازندگان ضمن حفظ ضرب یا ریتم گروه را نیز هدایت می کنند. یکی دیگر از بعدهای ارزشمند گروه نوازی سازهای کوبه ای به خصوص دف این است که نوازندگان نت مربوط به خود را می زنند و هیچ گونه دخل و تصرفی در ساختمان کلی ندارند و همین باعث زیبایی قطعات می شود. به این موضوع مباحث محتوایی چون عشق و وجد و شور را نیز اضافه کنید که باعث به وجود آمدن فضایی معنوی و آکنده از شور و شوق می شود و سماع و عبادت آشکار، پدیدار می شود. از طرف دیگر تنظیم قطعاتی که گروه تمرین می کند و قراراست روی صحنه اجرا شود به گونه ای است که با وجود تعداد زیاد دف گوش آزار نیست. ایست ها، سکوت ها، شروع های ضد ضرب، استفاده از تکنیک های مختلف و غیره همه دست به دست هم می دهند که زیبایی و گوش نوازی قطعه ها حفظ شده و مخاطب خسته نشود.
• سخن آخر؟
هدف ما از تشکیل گروه و تلاش ها برای پایدار نگاه داشتن گروه، اعتلای موسیقی ایرانی، سوق دادن نسل امروز به سمت موسیقی اصیل، جایگزینی موسیقی عرفانی و سنتی به جای موسیقی های سبک و بی محتوا در میان نسل جدید و انتقال مفاهیم معنوی و عرفانی به علاقه مندان به موسیقی است. تشکیل و اداره یک گروه با این تعداد عضو کار آسانی نیست اما با به عشق موسیقی و فرهنگ و هنر در برابر تمام مشکلات می ایستیم تا شاید بتوانیم پیام خود را حتی به یک نفر منتقل کنیم و با وجود تحمل همه موانع، از مسئولان نیز انتظار داریم در راه احیا و ابقای موسیقی اصیل ایرانی و عرفانی در میان آحاد جامعه ما را یاری کنند.